„Ne a változástól, az állandóságtól félj!” -Lao Ce

Pszicho életvezetés- A személyre szabott támogatás

Fókuszolj a szorongás és pánik tüneteinek hatékony enyhítéséért (IS)!

2020. február 03. - pszicho életvezetés

Munkám során gyakran használom a fókuszolás módszert a folyamatok kísérésében, ezért azt gondoltam, hogy írok róla egy kicsit, hogy jobban látható legyen, mi ez a módszer, és miért tud rövid idő alatt változást hozni az életünkben.

A fókuszt gyakran használom szorongás és pánik esetén, mert azt tapasztalom, hogy ez a mély önmagunkhoz való kapcsolódás olyan változásokat és megtapasztalásokat hozhat, ami hatékony segítség lehet a tünetek enyhítésében, megszüntetésében. Amikor a szorongás már ott tart, hogy bezárja hordozóját a lakásba, szűkíti az életterét (nem mer kimozdulni, nem mer tömegközlekedni, nem mer emberek közé menni, mert fél, hogy rosszul lesz, rájön a hasmenés, elájul…), akkor érdemes lehet a tüneti kezelésen kívül (szorongásoldó technikák, szorongásoldó szerek…) a dolgok mögé nézni.

Természetesen nem csak a szorongás és pánik okozhat problémát. Életünk során gyakran érezhetjük úgy, hogy nem vagyunk jól a bőrünkben, valamit meg kéne oldanunk, de ellenállást, gátat érzünk magunkban, elakadtunk, és nem tudjuk, hogy merre lépjünk tovább, vagy helyzetek ismétlődnek (ezáltal ismerősek), de mindig ugyan abba a folyóba lépünk.

Az is lehet, hogy a testünk jelez valamilyen tünet formájában (hátfájás, fejfájás, bőrtünetek…), és egyszerűen nem értjük, hogy min kellene változtatnunk ahhoz, hogy a tünet enyhüljön, elmúljon, vagyis nem értjük, hogy mit üzen a testünk a tünetünkön keresztül. Fontos kiemelnem, hogy amint megértjük, hogy testi tünet formájában mit akar a lelkünk tudtunkra adni, és sikerül megtalálnunk a változtatás módját, a tünet is elkezdhet enyhülni, eltűnni!

fokuszolas.jpg

Tovább

Tűpontos tünetek

Pánik és szorongás… sokak számára ismerős tünetek lehetnek ezek.

Hozzám gyakran térnek be ezekkel a problémákkal a kliensek. Azt gondolom, hogy a tünetek a legpontosabb útmutatók a lelkünk felé. Tűpontosan mutatják, hogy mivel van dolgunk.

Nemrégiben egy középkorú nő tért be hozzám komoly szorongásos (és kényszeres) tünetekkel. Eleinte csak figyeltem, hogy mit mesél: gondolatai között állandóan ott volt, hogy felgyújtani magát, felgyújtani valamit, robban valami… Egyszer csak úgy éreztem, mintha egy háborús színhelyen lennék, és ez a gondolat nem hagyott nyugodni. Megkérdeztem, hogy a háború alatt mit csinált a családja (én automatikusan a II. Világháborúra asszociáltam). Először semleges válasz érkezett. Majd hosszú csend következett, és eleredtek a könnyei.

  • A háború, igen, a háború- mondta.

delszlav.jpg

Tovább

Milyen kapcsolatban élsz?

Az utóbbi időben rengeteg olyan poszt jön velem szembe különböző Fb csoportokban, ahol a posztoló úgy érzi, hogy valami nincs rendben a párkapcsolatában, szenved, de bizonytalan abban, hogy jól érzi-e, hogy ahogy a kapcsolata működik, az valahogy nincs jól.

bantalmazas-kapcsolat.jpg

Tovább

Szorongás- és feszültségoldási technikák gyerekeknél

Az előző részben arról írtam, hogy hogyan lehet felismerni, ha a gyerekünk szorong. Most pedig a szorongás mellé a dühöt és a feszültséget is hozzákapcsolva, összegyűjtöttem néhány olyan technikát, amivel mi szülők segíthetjük a gyerekeinket abban, hogy ezeket a nehéz érzéseiket oldani tudják.

A gyerekeket még nagyon elemi erővel tudják elárasztani az érzelmek, amiket nem tudnak kontrollálni, egyszerűen szinte átfolyik rajtuk. A mi feladatunk szülőként, hogy ezt helyes mederbe tereljük, és mintát és eszközöket adjunk nekik a szorongásuk, félelmeik, dühük kifejezésére, oldására.

 oleles-szorongas.jpg

Tovább

Nehéz érzéseink nyomában

Sokszor megélhetjük azt, hogy tele vagyunk indulattal, dühvel, negatív érzésekkel, és a lehető legváratlanabb pillanatban tör ki belőlünk, és esetleg csattan a szeretteinken, vagy olyan embereken, akik véletlenül pont akkor kerültek utunkba. A nehéz érzéseink tudnak így viselkedni, mert előfordulhat, hogy azt a stratégiát választjuk, hogy inkább elkerüljük, elnyomjuk azokat. Pedig valójában azzal nem kerüljük el a fájdalmat, ha kitérünk az érzéseink elől, mert ezek az érzések valahogy utat törnek maguknak, akár egy testi tünet formájában, akár szorongás képében vagy például indulatkezelési problémaként. Vállalnunk kell a felelősséget, hogy biztonságosan megélhessük a nehéz érzéseinket, aztán pedig elengedhessük, hogy változni, változtatni tudjunk.

szomoru_no.jpg

Tovább

Életvezetési tanácsadás

„Ne a változástól, az állandóságtól félj!” – mondta Lao Ce, a taoizmust megalapító filozófus, aki Krisztus előtt a 4. században élt Kínában. 

Ha úgy érzed, hogy nem érzed jól magad a bőrödben, és ezen változtatni szeretnél, akkor itt a lehetőség, hogy tegyél érte! 

Lelki problémák esetén (a teljesség igénye nélkül): önismereti és önelfogadási problémák; önbizalomhiány; félelem, szorongás, depresszió; feszültség, stressz; életkori krízisek; szexualitással kapcsolatos problémák; fájdalmas emlékek; nehezen kezelhető indulatok; kényszeres gondolatok és cselekedetek; öngyilkossági késztetések – vagy bármi egyéb, amitől rosszul érzed magad a bőrödben 

Kapcsolati problémák esetén: ide tartoznak mindazon problémák, amelyeket általában „az emberekkel”, a közvetlen környezeteddel vagy akár egy konkrét személlyel kapcsolatban megélsz. Ez lehet pl. gátlásosság, kapcsolatteremtési vagy kommunikációs nehézség, magány és elidegenedettség érzése, viselkedési probléma, családi vagy párkapcsolati konfliktus, szülőkről való leválás, gyermekek elengedése, gyász vagy egyéb veszteség élménye, munkahelyi konfliktus – és tengernyi más dolog, amit a másokkal való kapcsolatodban megélsz (vagy épp nem élsz meg, csak szeretnél). 

Testi tünetek esetén: bármilyen olyan testi tünet, ami nehezíti a hétköznapjaidat (hátfájás, zsibbadás, fülzúgás…stb.) 

eletvezetesi.JPG

 

Tovább

Hogyan ismerhetem fel, hogy a gyerekem szorong?

A szorongás mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél különböző élethelyzetekben, életszakaszokban átmenetileg vagy tartósan meg tud jelenni. Fontos, hogy időben felismerjük, mielőtt egyre nagyobb teret nyer az életünk és gyerekeink életének különböző területein.

Amikor a gyerekek szoronganak, akkor érdemes megvizsgálnunk, hogy történt-e a gyerek életében valami változás, ami szorongást kelt benne, de fontos szem előtt tartanunk, hogy a gyerekek sokszor „csak” tünetelnek, mintegy tükröt mutatva nekünk, hogy valami dolgunk van magunkkal. Ez azt jelenti, hogy gyakran előfordul, hogy nem a gyerek életében történik valami változás, ami előhozza a szorongást, hanem a szülők kapcsolatában, vagy munkahelyén, vagy a tágabb családban, ami a szülőkben szorongást okoz, és a gyerek átveszik ezt a szorongást.

szorongas_gyerekeknel.jpg

Tovább

....megkaptad a csodát, de dolgozni kell vele

Nők, akik már megkapták a csodát, de dolgozni kell vele
(© Depositphotos.com / Sergey Mostovoy)


- Vajon jó anya vagyok?
- Jól csinálom?
- Munka mellett hogyan lehet összeegyeztetni a háztartást és a családot?
- Hogyan legyek egyszerre anya, feleség, társ, dolgozó nő?
- Hogyan találok új társat gyerek(ek) mellett?
- A tested jelez, de nem érted, hogy mit üzen? (Testi tüneteid vannak?) 

Tovább

...az élet csodáját várod

Nők, akik az élet csodáját várják
(© Depositphotos.com / Paul Hakimata)


- Várat magára a baba?
- Vagy már a hasadban van?
- Félsz a szüléstől?
- Természetes szülésre vágysz?
- Milyen anya leszel? 

Anyává válni a legnagyobb dolog az életünkben. Ezért is fontos, hogy hogyan készülünk rá. 20 éves koromban a Kék Vonal Gyermek és Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat önkéntes segítőjeként olyan szerencsém volt, hogy Bakó Tihamér pszichológus képzésére járhattam. Egyszer egy 40 év körüli csoporttársam azt mondta, hogy ő már nem akar a múltjával foglalkozni, elege van annak feldolgozásából… Erre Tihamér azt mondta, hogy „ha nem magadért, a gyerekeidért érdemes csinálni”. Ez a mondat mély nyomokat hagyott bennem, és azóta is sokszor eszembe szokott jutni a saját gyerekeim vagy a hozzám fordulók kapcsán. Fontos hogy mit adunk vagy mit nem adunk tovább nekik. És az is fontos, hogy ezt egy tudatos újradöntés előzze meg (Erik Berne -féle sorskönyvből való kilépés). Ebben is tud segíteni a kineziológia és az életvezetési (pszichológiai) tanácsadás. 

Ha várat magára a baba, pedig már nagyon akarjátok, annak is számtalan lelki blokkja (ami akár testi tünetet is okozhat), akadályozója lehet. Akár a múltunkból, akár a jelenben valami olyan dolog, amit előbb meg kell oldanunk ahhoz, hogy a baba megfoganjon. A kineziológia segít abban, hogy ezeket a lelki elakadásokat megtaláld, és fel tudd oldani, hogy minél előbb anyává válhass! 

Amikor várandósok leszünk, megváltozik sok szempontból az életünk. Mind lelkileg, mind testileg nagy megpróbáltatással jár ez a 9 hónap, amit különbözőképpen viselünk. Akik természetes szülésre vágynak, azok számára fontos, hogy az irányítás és a döntés joga a saját teste fölött az ő kezében maradhasson, a baba már az első pillanatban jó kezekben legyen, élvezhesse az „aranyórát”. Fontos, hogy tudatosan legyünk jelen a saját szülésünknél. 

A kineziológia lehetőséget biztosít arra, hogy a szüléssel kapcsolatos félelmeket, szorongásokat a várandósság alatt feldolgozzuk, oldjuk, ezzel nagyobb esélyt adva a szép szülésélménynek

...kiteljesedésre vágysz

- Még keresed az igazit?
- Megtaláltad már a párod, de nehézségeitek vannak?
- Sikeres vagy a munkádban, de a magánéletedben nem találod a helyed?
- Túl sok a feszültség a munkahelyeden?
- Keresed a számodra megfelelő munkát, hivatást?
- Keresed a munka és magánélet egyensúlyát?
- A tested jelez, de nem érted, hogy mit üzen? (Testi tüneteid vannak?) 

kiteljesedettno.JPG

Sok nő van, aki keresi a helyét a világban, a saját életében. Az önbizalom elengedhetetlen ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, olyan munkát, hivatást találjunk, amiben örömünket leljük, megtaláljuk a számunkra megfelelő társat, karriert építsünk úgy, hogy mellette a magánéletünkre is legyen időnk. Fontos, hogy a nők megtalálják az egyensúlyt, harmóniát az életükben. Ehhez az életvezetési (pszichológiai) tanácsadás nyújthat hatékony segítséget.