„Ne a változástól, az állandóságtól félj!” -Lao Ce

Pszicho életvezetés- A személyre szabott támogatás

A gyerekek szorongásoldója: progresszív relaxáció

2016. június 17. - pszicho életvezetés

A legutóbbi blog bejegyzésem kapcsán- tudatos jelenlét meditáció- egy anyuka ezt a kérdést tette fel nekem a facebookon:

"Milyen gyereknek alkalmazható módszert, technikát javasolnál szorongásoldásra? Eszti 7 éves, most kezdte az iskolát, nagyon szabálykövető kislány. Talán jól jönne valami lazító gyakorlat, légzéstehnika, ami oldja a feszültségét, a görcsöt a testében, lelkében. Van ötleted?”

Rögtön a progresszív relaxáció jutott elsőre eszembe, ami mind gyerekeknek, mind felnőtteknek egy gyorsan és könnyen elsajátítható feszültségcsökkentő módszer tud lenni szükség esetén.

progressziv_relaxacio2.jpg

A progresszív relaxációt Edmund Jacobson neurofiziológus dolgozta ki a 30-as években. A technika lényege, hogy bizonyos izomcsoportokat tudatosan megfeszítünk, majd ellazítunk úgy, hogy közben a légzésünkre is figyelünk. A módszer hatására a testben felhalmozódott feszültség és szorongás csökken.

Ha felnőttnek tanítom, akkor ezt szoktam mondani: vegyél egy nagy levegőt, és szorítsd ökölbe a bal kezedet addig, amíg a levegőt bent tudod tartani. Majd fúj ki a levegőt, és lazítsd el a kezedet. Utána ugyanezt csináld meg a jobb kezeddel, majd a bal láb, jobb láb, felsőtest, és végül az egész test egyszerre való megfeszítése következik. Ha nincs ennyi időd hirtelen (kb. 3 perc), akkor állj lábujjhegyre, és egyszerre feszítsd meg az összes izmodat, amíg bent tudod tartani a levegőt, majd fújd ki a levegőt, és lazítsd el az izmaidat.

A gyerekeknek másképp mondhatjuk, hogy a fantáziájukat is segítségül hívhassák, miközben befelé figyelnek! Ezekkel a rövid asszociációkkal a kisebbeket is be lehet vonni a tudatos feszültségoldásba:

Hunyd be a szemed, és figyelj a légzésedre: ki és be, ki és be. Most vegyél egy mélyebb lélegzetet, és miközben kifújod, képzeld el, hogy kifújod a hasadból az összes pillangót. Most pedig vegyél egy nagy levegőt, és képzeld azt, hogy felfújod magad, akár egy lufit. Most lassan engedd ki a levegőt. Most képzeld el, hogy mindkét kezedben van egy fél narancs, és ki akarod facsarni a levét. Facsard a narancsot, amilyen erősen csak tudod, hogy az utolsó csepp is kijöjjön a narancsból. Majd engedd ki az összes feszültséget a karodból, és érezd, hogy milyen lazák a karjaid. Most nyújtsd ki a lábad, amennyire csak bírod. Aztán húzd őket magad felé, majd újra nyújts ki minél jobban. Most lazítsd el a lábad és érezd, hogy milyen laza lett. Most szorítsd össze a narancsot a kezedben, közben nyújtsd meg jól a lábaidat és szorítsd össze az arcodat labdává. Szorítsd össze az egész testedet, majd amikor a levegőd elfogyott, lazítsd el az összes izmodat. Egész tested laza, melegség árad szét benne a lábujjadtól a fejed búbjáig.

progressziv_relaxacio.jpg

Este, lefekvéskor az ágyban végezve segíthet abban, hogy a gyerekek a napi feszültségeket alvás előtt elengedhessék, vagy napközben, ha valami olyan helyzet van, ami feszültséget okoz vagy okozott, akkor is végezhető a gyakorlat.

A következő részben egy másik technikát fogok bemutatni, ami segíthet enyhíteni a gyerekek szorongását!

Addig is jó közös relaxálást kívánok!

Ha változtatni szeretnél, keress bátran! 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://pszichoeletvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr438816388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.